Tuesday, December 6, 2011

Bagaimana menangkap sekumpulan gajah



Haa..bosannya hari ini.. tertiba terlintas kat fikiran nie rasa macam nak bela pets la..
nak bela apa yer.. errrmmm.. 
Hamster.. laju sgt.. kalau dia masuk celah-celah almari susah nak ambil balik..
Kura-kura.. tak comel.. pastu suka malu-malu.. sorok-sorok kepala..
Kucing.. haaa..! taik dia busuk...
Ikan.. tak best.. sbb takleh nak pegang-pegang..

aku rasa nak buat lain dari yang lain la.. aku nak bela GAJAH... haish..!! janganlah terkejut.. buat muka 
biasa dah la.. Hehehe kalau nak beli gajah nie, takda jual kat kedai.. kalau nak minta kat zoo, comfirm-
comfirm tak dapat.. kat gajah spesies terancam..  
so last option..tangkap sendirilah.. hehehe 
nie aku ada jumpa satu cara mcm ner nak tangkap gajah.. jom belajar sama-sama.. Hehehee

1.      Tebang pokok hutan utk membuat tiang besar (sebesar paha lelaki, 20 kaki panjang)..

2.      Pacak tiang ke dlm tanah selang enam inci antara satu dgn yg lain dan ikat erat setiap tiang dgn tali, menghasilkan satu kurungan bulat sebesar lebih kurang 120 kaki persegi..

3.      Di bahagian atas kurungan ini, bina sebuah pelantar di mana manusia boleh berdiri..

4.      Letak batang tebu dan pokok pisang di sepanjang laluan menuju kekurungan..

5.      Masuk ke  dlm hutan, cari tempat gajah berkumpul dan usir kawanan itu dengan tembakan senapang dan teriakan..

6.      Gajah-gajah ini akan tertarik dgn batang tebu dan pokok pisang di sepanjang laluan, akan memakannya dan secara tak sedar masuk ke dlm kurungan..

7.      Setelah gajah masuk kedlm kurungan, tutup pintu masuk..

8.      Tusuk gajah-gajah ini dgn menggunakan pedang dan kayu apabila ia cuba memcecahkan pagar kurungan..

9.      Kurung gajah-gajah dlm kurungan selama 10 hari tanpa makanan dan air..

10.  Hulurkan gelung rotan yg disangkut dgn umpan pisang ke dlm kurungan.. ikatkan leher gajah dan ikat bahagian satu lg ke pokok..

11.  Masuk ke dlm kurungan dan pasang rantai ke kaki gajah.. bawa keluar dr kurungan..

12.  Hindarkan memberi gajah makanan atau air, kerana ia lebih mudah dikendali dlm keadaan lemah dan hanya memberinya makanan jikaberkelakuan baik..


Haaa.. mcm ner..?? senang je kan.. ada siapa-siapa nak ikut aku tak..?? Hehehe
nak ikut boleh tapi bersiap sedialah untuk dikenakan tindakan undang-undang.. hehehe
dah tau kan Gajah adalah spesies terancam, so menangkapnya adalah salah.. 
sekiranya ada terdengar siapa-siapa nak buat kerja gila nie secara haram cepat-cepatlah report WWF..
bukan World Wrestling Federation tetapi World Wildlife Fund.. 
Selamatkan hidupan liar daripada mereka yang tidak bertanggungjawab.. ^^,

p/s : Kalaulah aku bela gajah betul-betul, rasa-rasa mampu kew aku nak handle..?? takot kena pijak
balik je.. hahaha 

No comments:

Post a Comment

Recent Posts