Friday, November 26, 2010

Merasa apa itu CINTA..

Cinta..?? indah kan dgr...  Cinta tu m'gajar kita ketawa, gembira, duka, tangisan, resah tp lebih duka dr suka kan.. kdg aku t'pikir kenapa d saat kita syg kan org tu, org tu xsyg kita tp bila kita xsyg org tu, org tu syg kita.. adakah ini balasan kpd org yg abaikan perasaan org lain yg syg kan kita tu..?? leh jd kan.. pedih rasa d kecewa kan oleh org yg kita syg..



Pernah jugak aku dgr 1 ungkapan, "M'cintai x semestinya memiliki".. klau la mcm tu ape gunanya kita m'cintai s'seorg ygtak mampu kita miliki.. mcm b'tepuk sebelah tgn kan..
bukan tu je, ade juga ungkapan yg sering aku dgr, "aku bahagia bila aku ngok org aku syg bahagia" sdg dlm ati merana, kecewa, sengsara, duka..m'nangis sendiri..korang rasa adil kew mcm tu..?? org yg kita syg, kita cinta sdg bahagia ngan org lain tp kita kat sini hanya lihat n dpt rasa cemburu.. BAHAGIA kew tu wei...??
Dalam keadaan ngah kecewa tu, kita akan t'pikir "ala, xpela..nk wat mcm ner..da xde jodoh..".. itu ayat btol2 eklas dtg dr ati or juz nk sdap kan ati..?? mmg btol jodoh,pertemuan, ajal dan maut tu d tgn ALLAH.. tp klau antara dia dan dia saling jaga hubungan, xkan la jdoh leh lari.. xkan b'goyang pokok tu klau xde angin wei..
ayat yg kuar bila kita cuba nk lupa kan DIA, "relax la..bunga bukan s'kuntum, kumbang bukan seekor.. b'sepah lg la kat lua sana..!".. dlm perasaan marah, geram n kecewa kita ckp mcm tu pd diri kita.. korg rasa korg dpt kew jmpe org yg sme mcm DIA yg korg cinta tu, DIA yg korg syg tu n DIA yg korg rse perfect tu..??? TAK MUNGKIN wei.. setiap insan ada kelebihan n kelemahan msing2.. kelemahan DIA korg jd kan KESEMPURNAAN, kelebihan DIA korg jd kan UKURAN.. walaupun korg da jumpa org lain yg korg syg pun, CINTA yg lama yg pernah korg syg TAK AKAN korg dpt LUPAKAN terus.. Penipu la ade org ckp, org tu da lupakan segala2 nya kisah CINTA dlu.. perasaan kecewa tu xkan ilang wei klau korg da anggap DIA adalah CINTA yg korg idamkan satu masa dulu..
CINTA ni sebenarnya 1 penyakit yg xde ubat leh ilang kan nya.. cari la profesor, scientist, or hebat mcm albert eistein tu pun xkan ade sape yg mampu jumpa formula nak selesaikan masalah CINTA ini... so perkara yg perlu kita wat sebelum belajar men'CINTAI ialah, 

pertama: sedia utk menerima perubahan (hidup ada CINTA ni lain wei)
kedua: sedia utk m'bz kan diri.. (tambahkan dlm jadual hidup korg, spend time b'sama t'syg..)
ketiga: sedia utk m'gembirakan atau m'gecewakan org sekeliling.. (saat mcm ni b'laku pd masa kita nk pilih salah satu samaada kwn or kekasih or family)
keempat n paling PENTING:**bersedia la untuk MENANGIS dan DIKECEWAkan..

Kalau da cukup sume persediaan ini, baru la relakan HATI terima CINTA yg kita anggap SEJATI n ABADI td... 


 

5 comments:

  1. motivasi diri :)

    it's good sometimes,but don't force too much, takut diri sindrik saket :) suke entry ni ;p

    ReplyDelete
  2. shahirah: pnah ad kat situasi mcm ni kew..??
    kkak kpd eka: hehe..thnkz.. ;)

    ReplyDelete

Recent Posts