Monday, August 1, 2011

Kenangan ponteng puasa dan "bulan mengambang"..



Bila terdengar je pengumuman puasa jatuh pada hari ini kat tv semalam menandakanlah semalam adalah hari pertama utk kita mengejarkan solat sunat terawih.. ALHAMDULILLAH.. sedar tak sedar dah tiba bulan yg penuh keberkatan ini.. tp lebih besar ertinya bg kanak2.. bila tiba je bulan puasa mereka mula terbayang raya.. padahal baru puasa.. yg terbayang tu duit raya.. hehehe dan bila petang apa yg terlintas bazar ramadhan.. kalau boleh hari2 nak g bazar ramadhan.. padahal tak tau nak beli apa.. cuma satu keseronokan.. dan bila malam plak ada dua perkara menanti.. pertama masa utk solat terawih dan kedua mercun.. hehehe
Seperti kanak2 lain satu ketika dulu aku pun tak pernah terlepas merasai semua tu.. mungkin hanya keadaan mengikut peredaran zaman sahaja yg membezakan kami.. so, hari nie aku nak berkongsi ckit pengalaman dan kenangan ketika kecil dulu..

Apa yg aku ingat dulu aku mula puasa agak lambat.. darjah dua baru nak belajar puasa.. hehehe sahur aku bangun mcm biasa tp buka puasa lain dr org lain.. hehe aku berbuka pukul 12tghari.. hehehe biasalah baru nak mula kenalah separuh hari dulu.. pelan2 kayuh.. hehehe
aku masih ingat lg, masa aku darjah dua.. org ckp mentah lg.. tak tahu apa2.. masa tu kakak aku yg umur 14tahun aku nampak tgh curi2 makan kat dapur.. aku dgn gaya ibarat hero yg ingin menegakkan keadilan demi agama, bangsa dan negara terus memanggil mak aku.. "mak..!! ngok akak nie.. die tak poce.." tp masa tu aku agak pelik bila mak aku wat mcm tak endah je.. ngan selamba mak aku jawab, "akak sakit perut".. padahal td bukan main sihat je.. aku pun terpinga2 je.. rasa tak puas hati pun ada.. tp lepas aku dah mula remaja baru aku tahu nape kakak aku tak pose masa tu n mak aku tak marah dia.. Hahaha sape paham tu paham la.. hehehe bila terkenang balik mmg kelakar la.. hehehe

Ponteng puasa..?? ngok muka yg baik nie rasa2 aku pernah tak dulu..?? hehehe jujurlah mestilah pernah.. tp masa skolah rendah je la.. biasalah terpengaruh ngan rakan sebaya.. hehehe aku tak ingat masa tu darjah berapa.. tp masa tu aku wat ponteng puasa secara bijak.. 15hari puasa 15hari tak puasa.. so fair la kan dosa n pahala tu.. hahaha dulu aku ngaji Al-Quran waktu ptg lepas balik skolah.. kesempatan nie lah aku gunakan utk beli makanan.. setiap hari aku lepas balik ngaji aku singgah kedai aunty beli keropok n roti letak dlm beg.. then balik umah makan.. lepas tu plastik2 makanan tu aku simpan dlm beg.. sok nyer aku g ngaji aku buanglah sisa palstik semalam tu.. lepas tu g kedai aunty n gantikan stok baru.. hehehe tak pun aku ajaklah kwn2 aku g cari makanan kat bazar pastu lepak cc g makan kat cc.. hahaha kdg2 tu kalau terajin mana pokok2 kepala, rambutan n pelam nampak sedap je aku n kwn2 aku men tarik je buah nyer.. hehehe n tambah sng ada kwn aku nie ada rumah opah dia yg mmg takde org duduk.. so kalau nak "berbuka puasa" ikut waktu Arab Saudi mmg situlah markas kami.. bila masa buka puasa kat rumah buat2 lah rupa kebulur.. cover baik pnya.. hehehe biasalah aku nie dulu masa kecik2 nakal juga.. tp nasib baik nakal tu tak jd jahat.. kalau jd takde aku mcm nie skrg..Alhamdullilah.. =)

Kalau nak cite semua pengalaman masa kecik actly banyak wei.. belum masuk pasal solat terawih, pasal mercun, bazar ramadhan sampailah hari terakhir puasa.. xpe lah, next time aku cite lg.. aku pun rasa mcm dah ngantok.. dpt tido dua tiga jam lagi nie pun ok jgak.. hehehe ok lah  kwn2 semua.. Selamat Menjalani Ibadah Puasa kepada semua pembaca dan kwn2 di luar sana.. Semoga Ramadhan kali nie membawa seribu makna dan juga keberkatan dr ALLAH S.W.T..  jadikanlah ramadhan ini sebagai platform utk kita mengubah diri ke lebih baik dr sebelum ini, insyaALLAH.. ^^,

16 comments:

  1. hahaha...biasalah..kalau masa kecik2x ponteng, boleh dimaafkan lagi..ni dah besar jangan ponteng yep?! heheh

    ReplyDelete
  2. xtahan betol 15 puasa..15ari xpuasa.. hahahah...

    skang ni puasa tau jgn xpuasa..HAHA

    ReplyDelete
  3. haha..sebijik cm my little bro..
    ala..zaman kanak2..hehe..

    ReplyDelete
  4. kecik2 dulu memang selalu ponteng puasa...erkkk!

    ReplyDelete
  5. sara: yg besar kalau ponteng juga mmg kena baling periuk la ngan mak.. hehehe

    ReplyDelete
  6. huda: ok la tu.. adil dan saksama dosa n pahala.. hahaha

    ReplyDelete
  7. cinta siswi: hehe.. biasa la tu kan.. tp adik2 sy tak wat mcm tu sbb dia ada abg garang.. mcm sy.. ehehhe

    ReplyDelete
  8. k.sunah: kecik2 je kak.. da besar tidak lg.. hehe

    ReplyDelete
  9. tengok muke pun da tau nakai bebeno..hahaha... Selamat berpuasa jgn ponteng cm dolu2..hahah =]=]=]

    ReplyDelete
  10. mizz cloudy: hehe.. thankz.. **wakil upin n ipin.. ehhee

    ReplyDelete
  11. mizah: ko ngok muka gambar je nampak nakal.. depan2 aku nie muka baik je.. hehehe

    ReplyDelete
  12. ye ye oo jek kau dah berubah kan da beso niee ?? HAHAHA

    ReplyDelete
  13. k mon la neyda.. aku dah baik dah wei.. haha

    ReplyDelete

Recent Posts